1r Fòrum Marí Pitiús per la conservació marina

173

Eivissa acollirà a la fi de setembre la celebració del primer fòrum marí, l’objectiu del qual és la creació d’un espai d’estudi de la situació «real» del Mediterrani, segons ha informat l’Eivissa Preservation Foundation. En concret, la iniciativa tindrà lloc els dies 26 i 27 de setembre i pretén convertir-se en un esdeveniment anual de referència en matèria de conservació marina i en un espai d’estudi on analitzar la situació real del Mediterrani.

Segons la directora d’Eivissa Preservation Foundation, Sandra Benbeniste, «les Pitiüses són un aparador fantàstic per a realitzar una acció encaminada a difondre la importància de la conservació del mar.la col·laboració intersectorial –sector públic, societat civil i empresaris compromesos amb aquest objectiu– pot ser el millor vehicle per a sensibilitzar a tots els actors».

Aquest fòrum marí pretén constituir-se en una plataforma on es generin i impulsin idees i projectes de conservació del medi marí a les Pitiüses, ha afegit. La intenció és aconseguir propostes que puguin revertir la «greu» situació a la qual els mars fan front, establint la data de 2030 com a marc temporal de recuperació. Així mateix, els organitzadors buscaran elevar l’ambició de les àrees marines protegides d’Eivissa i Formentera; contribuir a conscienciar sobre la urgència de la reducció dels abocaments incontrolats al mar i col·laborar per a la implementació efectiva de la Llei de Residus a Eivissa i Formentera amb l’horitzó d’aplicació en els anys 2020-21.

El director de Marilles Foundation, Aniol Esteban, va declarar que «les aigües que envolten Eivissa i Formentera amaguen una gran diversitat d’hàbitats i espècies, boscos de gorgònies, praderies de posidònia i corals poc coneguts, però aquesta riquesa està sota una forta pressió». En aquest sentit, va sostenir que el fòrum marí «posarà el focus sobre els reptes als quals s’enfronta el mar balear i alhora impulsarà moltes de les solucions que existeixen per a millorar-ho i fer d’Eivissa i Formentera un referent mundial de conservació marina».

El primer fòrum marí elaborarà un document de deu compromisos o recomanacions mediambientals basats en els objectius marcats, que seran presentats i revisats durant els tallers amb tècnics i experts, segons va anunciar l’organització. El fòrum treballarà perquè aquests acords puguin ser assumits per les administracions, empresaris i societat civil. A més, una vegada coberts les despeses del primer fòrum marí, tots els fons recaptats es destinaran a finançar un o dos projectes relacionats amb els temes tractats.

En aquesta primera edició es donarà cobertura al treball realitzat pels moviments Plastic Free Eivissa i Formentera, la missió dels quals és certificar a les empreses que estan eliminant plàstics d’un sol ús.