En la Mesa del Transport Marítim, el Govern ha anunciat les primeres mesures plantejades per abordar l’entrada en vigor de la normativa IMO 2020, segon la qual a partir de l’1 de gener de 2020 s’exigirà que tots els vaixells redueixin un 85% les emissions d’òxid de sofre. Aquesta normativa de caràcter mediambiental pot tenir repercussions en el cost del tràfic de mercaderies, fet especialment greu per als territoris insulars com les Illes Balears, que les navilieres han advertit es poden produir.
S’ha acordat la creació d’una comissió de seguiment, que es reunirà cada 15 dies, per avaluar l’evolució.
el Govern ha plantejat una primera bateria de mesures, com l’exempció de les taxes portuàries que paguen les navilieres; l’aprovació de compensacions per part de la Unió Europea, o reclamar a la Comissió Nacional dels Mercats de la Competència (CNMC) una estricta vigilància perquè no es produeixin increments injustificats per part de les navilieres que puguin afectar el cost de transport de mercaderies.
En concret, el conseller ha detallat que el Govern demanarà al Ministeri de Foment que en els propers pressuposts de l’Estat de 2020 s’inclogui l’exempció de la taxa a la mercaderia (T3); de la taxa al passatge regular (T2) i la de la taxa d’utilització de les aigües de la zona de servei i de les obres i instal·lacions portuàries per a aquells vaixells que hagin pres o adoptin mesures de reducció de les emissions (motors duals amb consum de Gas Natural o hagin instal·lat depuradores “scrubbers” en les seves xemeneies que evitin les emissions).
El conseller de Mobilitat, Marc Pons ha indicat que té prevista una reunió aquesta mateixa setmana al Ministeri de Foment i que les Illes Balears promouran un front comú entre els territoris extrapeninsulars per aconseguir mesures que evitin l’increment del cost del transport de les mercaderies.